Kedi Calicivirüs Enfeksiyonu

Kedi calicivirus nedir?

Feline calicivirus, kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonlarının ve ağız hastalıklarının önemli bir nedeni olan bir virüstür. Bu virüs dünyanın her yerindeki kedileri enfekte eder ve hem evcil hem de egzotik kedi türlerinde hastalığa neden olabilir. Kedilerde birkaç farklı virüs ve bakteri solunum yolu hastalığına neden olabilse de, calicivirüs, solunum yolu enfeksiyonu olan kedilerde izole edilen en yaygın bulaşıcı ajanlardan biridir. Kedilerde üst solunum yolu enfeksiyonuna neden olabilecek diğer bazı enfeksiyon etkenleri hakkında bilgi “Kedi Üst Solunum Yolu Enfeksiyonu” bölümünde bulunabilir.

Calicivirus enfeksiyonunun klinik belirtileri nelerdir?cat_open_mouth_ulcersfcv_2018_db2-01

Bir üst solunum yolu enfeksiyonunun tipik klinik belirtileri, hapşırma, burun tıkanıklığı, konjonktivit (göz kapaklarını kaplayan zarların iltihabı) ve burun veya gözlerden akıntı gibi burun ve boğazı içerir. Akıntı berrak olabilir veya rengi sarı/yeşil olabilir. Bu tipik semptomlara ek olarak, kalicivirüs enfeksiyonu olan kedilerde sıklıkla dilde, sert damakta, diş etlerinde, dudaklarda veya burunda ülser gelişir. Ülserler çok ağrılı olduğu için bu kediler genellikle aşırı derecede salya akıtacak veya salya akıtacaktır. Bir üst solunum yolu enfeksiyonunun diğer spesifik olmayan belirtileri arasında anoreksi, uyuşukluk, ateş, genişlemiş lenf düğümleri ve şaşılık sayılabilir.

Bazı calicivirus türleri, enfekte olmuş bir kedinin bir veya daha fazla eklemde ani ağrılı topallık geliştirmesine neden olabilir; bu topallık yavru kedilerde daha sık görülür. Nadir olmasına rağmen, ciddi jeneralize hastalığa neden olan belirli bir kedi calicivirus türü vardır. İlk semptomlar gözleri, burnu ve ağzı içerir, ancak enfekte kedi hızla yüksek ateş, şiddetli depresyon, bacaklarda ve/veya yüzde ödem, sarılık ve çoklu organ hastalığı semptomları geliştirir. Bu suş oldukça bulaşıcıdır ve ölüm oranının %67’ye kadar çıktığı bildirilmektedir.

Bir kedi nasıl kalicivirüs enfeksiyonu kapar?

Calicivirus oldukça bulaşıcıdır ve enfekte olmuş kediler, virüsü tükürük veya burundan veya gözlerden gelen salgılarla yayabilir. Enfekte bir kedi hapşırırsa, havadaki viral partiküller havaya birkaç metre püskürtülebilir. Virüsün idrar veya dışkıyla da bulaşabileceği tahmin ediliyor, ancak bunun önemli bir enfeksiyon kaynağı olduğu düşünülmüyor.”Hassas kediler, başka bir enfekte kediyle doğrudan temas yoluyla veya bulaşıcı salgılarla kontamine olmuş nesnelere çevresel maruziyet yoluyla enfeksiyon kapabilir.”

Virüs, kontamine bir ortamda bir haftaya kadar (ve muhtemelen serin ve nemli bir yerde daha uzun süre) hayatta kalabilir. Duyarlı kediler, enfekte olmuş başka bir kediyle doğrudan temas yoluyla veya bulaşıcı salgılarla kontamine olmuş nesnelere çevresel maruziyet yoluyla enfeksiyon kapabilir. Kontamine nesnelere veya enfekte bir kediye dokunan kişiler de virüsü duyarlı kedilere yayabilir.

Tüm duyarlı kedilerde kalisivirüs enfeksiyonu gelişebilmesine rağmen, genç yavru kedilerde semptomlar daha şiddetli olma eğilimindedir.

Tipik bir calicivirus enfeksiyonu ne kadar sürer?

Bir kedi calicivirüse maruz kaldığında, tipik olarak 14-21 gün süren klinik belirtiler geliştirmeden önce 2-6 günlük bir kuluçka döneminden geçer. Bu süre boyunca, kedi potansiyel olarak diğer kedilere bulaşıcı olacaktır. En azından, enfekte kediler 2-3 hafta boyunca vücut salgılarında virüs yayacaktır.

Hastalıktan belirgin bir iyileşmenin ardından, enfekte olmuş kedilerin yarısından çoğu, virüsü yaymaya devam edecekleri bir taşıyıcı durum geliştirebilir. Bu kedilerin bazılarında taşıyıcılık durumu sadece birkaç ay sürebilir, ancak kedilerin küçük bir yüzdesinde taşıyıcılık durumu ömür boyu devam edebilir. Taşıyıcı kediler, aktif olarak kalicivirüs saçarken herhangi bir enfeksiyon belirtisi gösterebilir veya göstermeyebilir ve duyarlı kediler için önemli bir enfeksiyon kaynağı olarak hizmet eder. Bu virüsün taşıyıcısı olan dişi kediler, enfeksiyonu yeni doğan yavru kedilerine bulaştırabilir.

Calicivirus enfeksiyonu nasıl teşhis edilir?

Çoğu durumda, bir calicivirüs enfeksiyonunun olası teşhisi, özellikle ülserler varsa, karakteristik klinik belirtilere dayanır. Virüsün kesin teşhisi her zaman gerekli değildir, ancak üreyen hayvanlar için veya tek bir kedinin tedaviye yetersiz yanıt veren bir enfeksiyonu varsa önerilebilir.

Ağız, burun veya gözlerden hücre ve akıntı örnekleri toplanarak ve bu örnekleri viral izolasyon, bir PCR (polimeraz zincir reaksiyonu) testi ile tanımlama veya immün-histokimyasal boyama gibi özel testler için bir laboratuvara göndererek tanı doğrulanabilir. Enfeksiyon akciğerlere yayılmışsa, transtrakeal yıkama adı verilen bir prosedürle inceleme için numuneler alınabilir Bir kedi ani topallık belirtileri gösteriyorsa, yaralanma gibi diğer nedenleri ekarte etmek için röntgen önerilebilir. Bir kedinin kalıcı solunum semptomları varsa, veterineriniz göğüs veya kafatası röntgeni, kan testleri veya anormal deşarjların kültür ve duyarlılık testleri gibi ek tanı testleri önerecektir.

Calicivirus enfeksiyonu nasıl tedavi edilir?göz damlası_cat

Komplike olmayan bir calicivirüs enfeksiyonu olan çoğu kedi evde semptomatik olarak tedavi edilebilir. Kedinizde pürülan (yeşil/sarı) göz akıntısı varsa, veteriner hekiminiz topikal olarak uygulanacak bir göz ilacı reçete edebilir. Viral enfeksiyonlar antibakteriyel ilaçlara yanıt vermese de, özellikle yavru kedilerde sekonder bakteriyel enfeksiyonların hastalığı komplike hale getirmesini önlemek amacıyla geniş spektrumlu antibakteriyel ilaçlar (örneğin amoksisilin-klavulanik asit kombinasyonu, Clavamox® markası) reçete edilebilir.”Komplike olmayan bir calicivirüs enfeksiyonu olan çoğu kedi evde semptomatik olarak tedavi edilebilir.”

Topallık semptomlarını hafifletmek için veterineriniz tarafından anti-inflamatuar ilaçlar (tek seferlik bir enjeksiyon) uygulanabilir. Kalıcı ülserleri olan kediler, bağışıklık sistemini destekleyen tedavilerden yararlanabilir.

Burun veya hava yolu tıkanıklığı olan kediler, günde birkaç kez 10-15 dakika buharlı bir banyoya götürülmek gibi artan çevresel nemlendirmeden yararlanabilir (daha fazla bilgi için “Kedilerde Nebulizasyon ve Kupa Teknikleri” başlıklı broşüre bakın). Akıntılardan kaynaklanan tahrişi en aza indirmek için, bunları kedinin yüzünden veya gözlerinden nemli bir bezle silmek genellikle yardımcı olur. Solunum yolu enfeksiyonu olan kedilerin koku alma duyusu azalacağından, genellikle iştahları azalır – hafif ısıtılmış, oldukça lezzetli konserve yiyeceklerle beslenmek iştahlarını iyileştirmeye yardımcı olabilir. Bazı durumlarda, bir iştah uyarıcı reçete edilebilir.

Bir kedi susuz kalmışsa, depresyona girmişse veya ciddi bir hastalık vakası varsa, veteriner hekiminiz intravenöz sıvılar ve diğer destekleyici tedaviler de dahil olmak üzere daha yoğun tedavi için hastaneye yatmayı önerecektir.

bSevgili dostlarımızın bağışıklık sistemlerini güçlendirmek için bu ürünleri inceleyebilirsiniz. https://www.naturelvetshop.com/urun/felisyl , https://www.naturelvetshop.com/urun/taurine-cat veya https://www.naturelvetshop.com/urun/virolysin-cat

Calicivirus enfeksiyonları nasıl önlenebilir?şırınga_vial

Calicivirüs oldukça bulaşıcı bir hastalık olduğundan ve görünüşte sağlıklı kediler hastalığın taşıyıcısı olabileceğinden, kedinizin virüse maruz kalmasını önlemek zor olabilir. Yatılı tesisler, insancıl topluluklar, hayvan barınakları ve kedi gösterileri, duyarlı kedilerin kolayca kalicivirüse maruz kalabileceği yerlerdir.

Kedinizle diğer kediler arasında doğrudan teması önlemek, kedinizin enfeksiyon kapma olasılığını büyük ölçüde en aza indirecektir. Ayrıca, başka bir kediyi sevmeden önce ve sevdikten sonra ellerinizi iyice yıkamak gibi iyi temizlik ve hijyen uygulamalarını izlemek, hastalığı kedinize bulaştırma olasılığını azaltacaktır.

Duyarlı kediler, enfekte olmuş başka bir kediyle doğrudan temas veya fırçalar, mama kapları, çöp kutuları, kedi oyuncakları veya bulaşıcı salgılarla kontamine olmuş battaniyeler gibi nesnelere çevresel maruziyet yoluyla enfeksiyon kapabilir. Calicivirus ile kontamine olmuş nesneler, çamaşır suyu ve su (1 kısım çamaşır suyuna 32 kısım su) solüsyonunda en az 10-15 dakika bekletilerek dezenfekte edilebilir.

Kedilere verilen standart çekirdek aşılar , calicivirüse karşı bağışıklamayı içerir ve kediniz maruz kalırsa hastalığın şiddetini azaltmaya ve hastalığın süresini kısaltmaya yardımcı olur. Kedi yavruları, 8 ila 16 haftalıkken bu aşının birkaç takviyesine ve bir yıl sonra en az bir başka takviyeye ihtiyaç duyar. Bu ilk seriden sonra, aşının da her 1-3 yılda bir düzenli olarak desteklenmesi gerekecektir.”Kedilere verilen standart çekirdek aşılar, calicivirüse karşı bağışıklamayı içerir.”

Kedinize, uçağa binme, tımar etme, kedi gösterisine gitme veya başka bir şekilde potansiyel kalicivirüs taşıyıcısı olabilecek kedilere maruz kalma gibi yüksek riskli bir duruma yerleştirilmeden önce bir destekleyici aşı vermeniz özellikle önemlidir. Veterineriniz, bireysel kediniz için önerilen destek programı hakkında size tavsiyede bulunacaktır.

Evdeki diğer kediler enfeksiyon riski altında mı?

Calicivirus enfeksiyonu olan bir kedi, kuluçka süresi boyunca ve semptomlar geliştikten sonra en az 3 hafta boyunca diğer kedilere bulaştırıcı olacaktır. Calicivirus taşıyıcısı olan bir kedi her zaman diğer kedilere bulaştırıcı olabilir Aşılanmamış, genç veya kronik altta yatan sorunları olan kediler daha hassastır ve ciddi bir hastalık geliştirebilir. Çoğu calicivirus suşu için, 3 yaşından büyük yetişkin kediler veya yeterince aşılanmış kediler, muhtemelen sadece hafif bir hastalık vakası geliştirecektir ve bu durum tedavi olmaksızın düzelebilir.

Calicivirüs veya diğer bulaşıcı hastalıkların bulaşmasını en aza indirmek için yeni bir kediyi evinizdeki diğer kedilerden en az 1-2 hafta izole etmek her zaman akıllıca olacaktır.

Ailem risk altında mı?

Calicivirus çok türe özgüdür ve insanlar veya diğer hayvan türleri için herhangi bir risk oluşturmaz.