Kedilerde Eozinofilik Granülom Kompleksi

Kedi eozinofilik granülom kompleksi nedir?

Eozinofilik granülom kompleksi, kedilerde üç tür deri lezyonunu tanımlamak için kullanılan bir terimdir:

1. eozinofilik plak
  2. eozinofilik granülom
  3. tembel ülserler

Eozinofilik granülom kompleksine ne sebep olur?

Kedi eozinofilik granülom kompleksinin kesin nedeni bilinmemektedir. Bazı araştırma çalışmaları, vakaların çoğunda bir tür alerjik yanıtın (aşırı duyarlılık reaksiyonu) söz konusu olabileceğini düşündürmektedir. Tekrarlayan vakalarda bu daha olasıdır. Diğer çalışmalar, durumun en azından kısmen genetik veya kalıtsal olabileceğini düşündürmektedir.

Kedi eozinofilik granülom kompleksinin belirtileri nelerdir?cat_open_mouth_eozinofilik_granülomas_2018_db-01

Bu lezyonlar için en yaygın bölge dudaklarda, özellikle ülser olarak göründükleri üst dudaktadır. Bu terim teknik olarak yanlış olsa da bazen ‘kemirgen ülserler’ olarak anılırlar. Lezyonlar, küçük ve zar zor fark edilen ülserlerden dudakları şekillendiren büyük ve geniş ülserlere kadar değişir. Bazı lezyonlardan kanama olur.

Eozinofilik granülomlar ağızda, özellikle diş etleri ve damak boyunca veya vücudun diğer bölgelerinde de gelişebilir. Lezyonlar başka yerlerde oluştuğunda, genellikle ülserden ziyade kabarık cilt bölgeleri olan kel yamalar olarak görünürler. Bu lezyonlara genellikle eozinofilik plaklar denir. Ortak siteler arka bacaklar ve midedir. Kediler sıklıkla etkilenen bölgeleri yalayıp ısırdıklarından lezyonlar büyük olabilir ve kaşıntılı olabilir.

Eozinofilik granülom kompleksi nasıl teşhis edilir?

Teşhis, kedinizin tıbbi geçmişine ve fizik muayene bulgularına dayanır.

Kesin bir teşhis elde etmek için veterineriniz ince iğne aspirasyonu (İİA) yapabilir. FNA, bir şırınga ile küçük bir iğnenin alınmasını ve lezyondan doğrudan bir hücre numunesinin emilmesini ve bir mikroskop lamı üzerine yerleştirilmesini içerir. Bir veteriner patolog daha sonra slaytı mikroskop altında inceler.

Bazı durumlarda, İİA sonuçları tamamen net olmayabilir ve biyopsi gerekebilir. Biyopsi, lezyonun bir parçasının cerrahi olarak çıkarılmasıdır. Karakteristik dudak ülserlerinin görünümü oldukça düşündürücüdür ve biyopsi gerekmeyebilir; ancak lezyonlar deride veya ağızda başka bir yerdeyse, biyopsi diğer hastalıkları ve durumları da ekarte edecektir.

Eozinofilik granülom kompleksi nasıl tedavi edilir?

Altta yatan bir neden tespit edilirse, bu nedenin ortadan kaldırılmasına yönelik özel tedavi uygulanacaktır.

Kedi eozinofilik kompleksinin tedavisinde pire ve böcek kontrolü çok önemlidir. Bu, durumun şüphelenilen aşırı duyarlılık reaksiyonundan kaynaklanmaktadır. Böcek ısırıkları, etkilenen kedilerde abartılı bir bağışıklık tepkisini tetikleyerek klinik belirtilere neden olabilir veya kötüleşebilir.

Bazı kediler, eliminasyon veya hipoalerjenik diyetlere yanıt verir ve bunun nedeninin altta yatan bir gıda alerjisi olduğunu düşündürür. Kedi eozinofilik granülom kompleksi teşhisi konan çoğu kedi, hipoalerjenik bir gıda denemesinden yararlanır (gıda denemeleri hakkında daha fazla ayrıntı için “Kedilerde Gıda Alerjileri” broşürüne bakın).”Kortikosteroidler, eozinofilik granülom kompleksinin semptomlarını kontrol etmek için en yaygın tedavidir.”

Kortikosteroidler, eozinofilik granülom kompleksi semptomlarını kontrol etmek için en yaygın tedavidir. Kortikosteroidler, farklı aktivite sürelerine sahip farklı formlarda mevcuttur; çoğu zaman kedilere kortikosteroid enjeksiyonları veya tabletler ile tedavi edilir. Eozinofilik granülomlar sıklıkla nüks ettiğinden ve uzun süreli tedavi nüks olasılığını en aza indireceğinden tedavi haftalar veya aylar sürebilir. Kortikosteroidlerin yan etkileri genellikle kedilerde önemli değildir, ancak uzun süreli kullanım kilo artışı gibi yan etkilere neden olabilir.

Siklosporin, alerjik deri hastalığını yönetmek için kedilerde sıklıkla kullanılan başka bir ilaçtır. Bir immünosupresan görevi görür ve steroid alamayan kediler için iyi bir alternatiftir.

Eozinofilik granülom kompleksi teşhisi konan bir kedinin prognozu nedir?

Çoğu vaka tıbbi tedaviye iyi yanıt verir. Nüks yaygındır ve bu nedenle birçok vakada yaşam boyu aralıklı tedaviye ihtiyaç duyulur. Ciddi şekilde etkilenen kediler daha agresif tedavi gerektirecektir ve kurul onaylı bir veteriner dermatolog ile istişare faydalı olabilir.