Kedilerde Aşırı Kilo, Obezite ve Ağrı: Genel Bakış

Fazla kilolu ve obez olmak kediler için gerçekten bir problem mi?

Kuzey Amerika’daki kedi ve köpeklerin %50’den fazlası aşırı kilolu veya obezdir. Bu salgın seviyeleri insan nüfusuna da yansıyor. Evcil hayvanlarda obezite artık evcil hayvan sahiplerinin yüzleşmesi gereken en önemli hastalık sürecidir. Ve obezitenin etkileri çok geniştir çünkü diğer birçok hastalığa katkıda bulunur ve kedilerin ömrünü kısaltır.

Obezite ile başka hangi tıbbi durumlar ilişkilidir?kedi ölçeği

Aşırı kilolu ve obez kediler için önemli bir endişe, diyabetes mellitus riskinin çarpıcı biçimde artmasıdır. Ayrıca obezite, kalp hastalığı ve birçok kanser türünün riskini ve sonuçlarını artırır. Kediler üzerinde henüz bilimsel bir çalışmamız olmamasına rağmen köpeklerde aşırı kilo ve obezitenin yaşam beklentisini iki yıl kadar kısalttığı gösterilmiştir. Bu ürkütücü istatistiği kediler için de doğru bulmamız oldukça muhtemel.”Obezite diğer birçok hastalığa katkıda bulunur ve kedilerin ömrünü kısaltır.”

Diyabetten bile daha yaygın olan aşırı kilo ve obezite, kronik ağrıya yol açan eklem hasarı ve osteoartrit (OA) için zemin hazırlar. Bir çalışma, 10 yaş ve üzerindeki kedilerin %90’ının, hem bacaklarda hem de omurgada birden fazla eklemde önemli bozulma gösteren X ışınlarına sahip olduğunu gösterdi. Bu tür değişikliklerin bir röntgende görünmesi için yıllarca ortak hasar gerekir. Bu, fazla kilolu veya obez olan kedilerin, bu hasarın klinik kanıtlarını görmeden önce çok uzun bir süre boyunca eklemlerini travmatize ettiği anlamına gelir.

Obezite/aşırı kilo ve ağrı arasındaki bu bağlantının daha fazlası var mı?

Yakın zamana kadar, veteriner hekimler aşırı kilolu ve obez kedilerde OA ile ilişkili artan ağrı ve iltihabın öncelikle eklemlerdeki artan aşınma ve yıpranmadan kaynaklandığını düşünüyorlardı. Artık bildiğimiz şey, yağ dokusunun biyolojik olarak çok aktif olduğu ve hem iltihaplanmaya neden olan hem de iltihaplanmayı artıran hormonları ve diğer kimyasalları salgıladığıdır.

Leptin adı verilen bir hormon, yağ hücreleri tarafından üretilir ve eklemlere sızdığında iltihaplanmaya neden olur. Ek olarak, leptin OA ile ilişkili kemik değişikliklerini etkileyebilir. Son olarak, iltihaplanma vücudun kortizol ve insülin gibi diğer hormonlara verdiği tepkileri etkileyebilir, vücudun kendi kendini düzenleme girişimlerini daha da dengesizleştirir ve kedilerin yaşadığı ağrı miktarını ve derecesini etkiler. Altta yatan önemli mesaj, yağın kendisinin inflamasyona katkıda bulunduğu, inflamasyonun OA ve dejeneratif eklem hastalığı ile ilişkili ağrının bir parçası olduğu ve aşırı kilolu veya obez olmanın bu kısır döngüye katkıda bulunduğudur.

Kedimin aşırı kilolu veya obez olup olmadığını nasıl anlarım?

Bir kedinin vücut durumunu değerlendirmenin en güvenilir yolu uygulamalı muayenedir. Vücudun değerlendirilmesi gereken üç temel alanı vardır:

• Omuz bıçaklarının hemen arkasında, parmak uçlarınızla tek tek kaburgaları kolayca hissedebilmelisiniz.
  • Sırtın alt kısmının başladığı göğüs kafesinin sonunda, kedinizin yanlarında kum saati şeklinde net bir girinti hissetmelisiniz.
  • Bazı kedilerin arka bacakları arasında ‘sarkan’ bir deri kıvrımı olmasına rağmen, gerçek karın ‘sıkışmış’ hissetmelidir. Göğüs kemiğinin ucundan pelvise kadar karın boyunca bir çizgi çizecekseniz, açı 30 ile 45 derece arasında olmalıdır.

Tüm bu kriterler karşılanırsa, kedinizin vücut kondisyonunun iyi olması, ağrısız bir yaşam tarzına katkıda bulunacaktır.

cat_body_scoring_chart_2018-02

Kedimin aşırı kilolu mu obez mi olduğundan emin değilim. Nasıl emin olabilirim?

Şişkinlikle mücadelede en iyi ilk adım, kedinizin veterineri tarafından yapılacak bir değerlendirmedir. Kedinizin kilosu ve vücut kondisyon puanı, kedinizin tıbbi kaydına temel olarak (başlangıç ​​noktası) kaydedilecektir. Sınava bir ağrı değerlendirmesinin dahil edilmesini istediğinizden emin olun. Ağrı varsa, ne kadar erken tespit edilirse, kediniz o kadar hızlı tedavi edilebilir ve ağrısının giderilmesini sağlayabilir.

Kedimin kilolu olduğunu biliyorum. Ne yapabilirim?

Veterineriniz kedi kilo kaybı için en iyi kaynağınızdır. Günlük belirli bir mama ve porsiyon önerilecek ve yaşam tarzı, rahatlık ve kedinizin bireysel ihtiyaçlarına göre bu porsiyonu nasıl sunacağınız konusunda size rehberlik edilecektir. Halihazırda OA kanıtı varsa, iltihabı ve ağrıyı azaltmak, kedinizi daha aktif olmaya teşvik etmeye yardımcı olacak ve bu da uygun kilo kaybını hızlandıracaktır. Kedinizin ağırlığını azaltmaya yardımcı olacak daha fazla fikir için “Kedilerde Aşırı Kilo, Obezite ve Ağrı – Eylem Adımları” broşürüne bakın.

Eve götürme mesajım nedir?

Yağ hücreleri iltihaplanmaya katkıda bulunur. Enflamasyon ağrıya neden olur. Bu nedenle, ekstra yağ hücrelerine sahip olmak, kedileri ağrılı hale getirir ve ağrılı kalır. Başarılı kilo verme ve kilo korumanın yolu, sonuçları izlemek ve herhangi bir ağrıyı yönetmek için veterinerinizle ortaklığı içerir. Kedinizin veterinerlik muayenesinde düzenli tartımlar, yol boyunca önemli adımlardır.”Ekstra yağ hücrelerine sahip olmak, ağrıya neden olan iltihaplanmaya katkıda bulunur.”

Uygun ağırlık ve vücut kondisyon skoru elde edildiğinde, veterineriniz bir bakım yemeği ve günlük porsiyon önerecektir. Devam eden düzenli değerlendirmeler, ağrı yönetimi stratejilerinin başarısını izlemeye yardımcı olacak ve tartımlar hesap verebilirlik sağlayacak ve uzun vadeli harika bir sonuç sağlayacaktır.